محیطی برای یادگیری

این وبلاگ برای انجام امور مربوط به کلاس هفتم مدرسه سلام تهیه شده است

محیطی برای یادگیری

این وبلاگ برای انجام امور مربوط به کلاس هفتم مدرسه سلام تهیه شده است

مشخصات بلاگ
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰ ق.ظ

یکی از مهارت هایی که دانش آموزان برای رسید ن به موفقیت حتما باید به آن توجه کنند مهارت مدیریت زمان و تنظیم وقت است. تنظیم وقت در حقیقت یعنی اداره کرد ن خویشتن و این که چگونه بتوانید از وقت گرانبهای خود بهترین استفاده را کنید. 

تعریف مدیریت زمان 
مدیریت زمان، یعنی استفاده ی مطلوب از زمان برای اجرای برنامه ها و فعالیت های متناسب با اهدافی که در زند گی دارید. 

مراحل مد یریت زمان 
برای این که بتوانید اوقات خود را به درستی مد یریت کنید باید مراحل زیر را انجام د هید: 

1- تعیین هدف 
اهداف از نظر زمانی به سه دسته تقسیم می شوند: 
الف - اهداف بلند مدت، مثل رسید ن به شغل دندان پزشکی 
ب - اهداف میان مدت: مثل قبولی در یک پایه تحصیلی 
چ - اهداف کوتاه مدت، مثل تهیه یک تحقیق علمی یا موفقیت در آزمون میان ترم یا ارایه ی یک کنفرانس در کلاس. 
آن چه مهم است این است که مشخص کرد ن اهداف به شما کمک می کند که شما همواره برنامه های خود را بررسی کنید و به این سئوال پاسخ د هید که آیا کارهایی که در دست اجرا دارید در راستای رسید ن به اهداف تان هست یا خیر؟ اگر پاسخ شما منفی بود، معنایش این است که یا باید اهداف تان را تغییر د هید یا این که فعالیت های تان را با اهداف تان منطبق کنید و این یعنی مدیریت زمان. 

2- تهیه ی فهرست فعالیت ها 
برنامه ها و فعالیت های هر فردی باید با اهدافش تناسب داشته باشد. از سوی دیگر هر فردی دارای فعالیت های جنبی و عادات خاص خود است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. بنابراین با توجه به موارد فوق فهرستی از فعالیت های تان را مشخص و لیست کنید. 

3- اولویت بندی فعالیت ها 
برای این که فعالیت های خود را اولویت بندی کنید، ابتدا باید درجه ی اهمیت و فوریت کارهای خود را مشخص کنید. یک دانش آموز موفق سعی می کند با تنظیم وقت و برنامه ریزی مناسب ابتدا بهترین زمان خود را به انجام امور اصلی و فعالیت های اولویت اول اختصاص د هد و سایر اوقات خود را صرف بقیه ی اولویت ها کند. 
مهمترین عوامل اتلاف وقت (وقت کش ها) 

به نظر شما پیامک زدن به یک دوست، تماس تلفنی با یک همکلاسی، تلویزیون نگاه کردن و ... اتلاف وقت است؟ 
هرگز این گونه نیست، بلکه برای داشتن یک زند گی شاد و با کیفیت بسیار هم ضروری است. یک دانش آموز اگر خود را داخل اتاق حبس کند و صرفا با کتاب ها و جزوات خود زند گی کند. ممکن است از نظر درسی و تحصیلی سرآمد شود، ولی از نظر اجتماعی و روابط بین فردی دچار مشکل می شود. بنابراین آنچه از نظر متخصصان، غیرمنطقی و نادرست است، استفاده ی بی رویه و نامناسب از امکانات و پرداختن به امور غیر ضروری است. بعضی از مهم ترین عوامل اتلاف وقت به شرح زیر است: 
- مکالمات تلفنی غیر ضروری و بیش از اندازه 
- وقت گذرانی بیش از حد با دوستان 
- استفاده ی بیش از حد از پیامک یا پیغام های الکترونیکی 
- اعتیاد به چت کرد ن با اینترنت 
- مهمانی های ناخوانده و بدون برنامه ریزی قبلی 
- تماشای بیش از حد تلویزیون 
- روش های غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه 
- بی برنامگی در انجام کارها 
- ناتوانی در تصمیم گیری 
- نداشتن برنامه ی مناسب برای خواب و استراحت 
- سستی و اهمال کاری 
- استفاده ی بی رویه و طولانی مدت از سرگرمی های غیر ضروری، مثل بازی های رایانه یی و ... 
- ناتوانی در "نه گفتن " به درخواست های نا به جای دوستان 

چگونه می توان از وقت تان بهتر استفاده کنید؟ 

1-استفاده بهتر از وقت های مرده 
تاکنون فکر کرده اید که روزانه چه قدر وقت تان در مسیر سرویس، ایستگاه اتوبوس و اتاق انتظار پزشک هدر می رود؟ شما می توانید با همراه داشتن یاد داشت های درسی یا فلش کارت های دروس مختلف (مثل ادبیات، زبان، شعر، لغت، فرمول های ریاضی) از این اوقات مرده بهینه استفاده کنید. 

2- تنظیم کرد ن وقت خواب 
خواب و استراحت به موقع و مناسب تاثیر زیادی بر کارآیی شما دارد. بنابراین سعی کنید اولا بین شش تا هفت ساعت در شبانه روز حتما بخوابید، دانشمندان معتقدند این میزان خواب پاسخگوی نیاز فیزیولوژیک شماست. هم چنین خواب بیش تر از یک ساعت در نیمروز (بعدازظهر) را اصلا توصیه نمی کنند و معتقدند خواب بیش از حد نه تنها به بازیابی انرژی از دست رفته ی شما کمک چندانی نمی کند، بلکه باعث خستگی بیش تر شما می شود. از سوی دیگر شما باید ساعت های انرژیک (فعال) خود را شناسایی کنید و به انجام امور درسی و فعالیت های اصلی اختصاص د هید. (مثلا صبح اول وقت یا ساعات پایانی شب) 
بعضی از بچه ها از پرخوابی خود گلایه دارند. پرخوابی می تواند دلایل مختلف داشته باشد از جمله کم خونی، کم کاری غده تیروئید، افسرد گی، بی انگیزگی و رنگ تیره ی اتاق. 

بعضی دیگر اظهار می دارند که در خواب آرامش کافی ندارند و از این رو نه نها از خواب لذت نمی برند، بلکه پس از بیداری احساس خستگی و کلافگی می کنند. این مشکل می تواند به دلیل کم خونی، نارسایی غدد تیروئید، اضطراب، غذای سنگین قبل از خواب، مصرف بی رویه نمک، استفاده زیاد از مواد کافئین دار باشد، بنابراین ضروری است با انجام آزمایش های پزشکی از سلامت خود مطمئن شوید و چنانچه مشکلی داشتید برای رفع مشکل با مشاور خویش مشورت کنید. اگر می خواهید خواب آرام و لذت بخشی داشته باشید، شام سبک میل کنید و با آب ولرم دوش بگیرید. اگر وقت کم آوردید، سعی کنید از وقت های مرده استفاده کنید و حتی المقدور از خواب خود کم نکنید. شب بهترین زمان برای استراحت و خواب است، بنابراین عادت کنید روز را به انجام فعالیت های درسی و انجام تکالیف اختصاص د هید و شب را به خوابیدن. کم خوابی باعث کاهش تمرکز می شود و بعضا بی خوابی زیاد موجب بیماری در فرد می شود، در حالی که خواب کافی باعث تمرکز بیشتر و افزایش یاد گیری می شود. 

3- کنترل اوقات فراغت و تفریح 
تفریح و استراحت به جا و به موقع موجب احیای انرژی روانی و جسمانی شما جهت انجام فعالیت های اصلی می شود، بنابراین اگر تفریح بخواهد زمان زیادی از وقت شما را به خود اختصاص د هد، دیگر کارایی ندارید و باید محدود شود. با این کار وقت جدیدی را برای خود به وجود می آورید. 

4- "نه گفتن " به درخواست های نابجا و غیر مهم 
بسیاری از اوقات قبول کرد ن درخواست های نابجا و غیر ضروری دیگران، بخش قابل توجهی از وقت شما را به خود اختصاص می د هد. اگر قادر باشید با گفتن "نه " از انجام این امور خود داری کنید موفق شده اید میزان قابل توجهی از وقت خود را مدیریت کنید. 

5- به تعویق انداختن کارهای غیرضروری 
گاهی پاسخ گویی به تلفن یا پیامک یک دوست در زمانی که اختصاص به مطالعه و انجام یک فعالیت درسی است می تواند تمرکز شما را بهم بزند و افکارتان را تحت تاثیر قرار د هد، بنابراین پیشنهاد می شود با خود قرار بگذارید در زمانی که مشغول یک فعالیت درسی هستید تلفن و موبایل را از خود دور کنید و برای دوستان تان توضیح د هید که دلیل پاسخ گویی به تاخیر به تماس یا پیامک آن ها بی توجهی یا بی احترامی به آنان نبوده است. 

6- یاد گیری مهارت های مطالعه ی موثر 
مهارت های مطالعه از قبیل تندخوانی، خلاصه نویسی و یاد داشت برداری، روش خواند ن دروس، حتی تندنویسی و خوش نویسی می تواند در صرفه جویی وقت ما بسیار کارساز باشد، بنابراین سعی کنید این مهارت ها را یاد بگیرید تا اوقات شما بهتر مد یریت شود.

  • آرین طاهری

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.